سطوح برنامه درسی  از دیدگاه کلاین

 فرانسیس کلاین  در کتاب خود با عنوان «یك چارچوب مفهومی برای تصمیم گیری برنامه درسی » الگوی مطالعه ی آموزش مدرسه ای را به عنوان یك راهنمای تحقیقاتی مطرح می كند و در این الگو، سه بعد اساسی شامل سطوح برنامه درسی، عناصر و متغیرهای برنامه درسی، و عوامل كیفی را مطرح می كند(فتحی ، ۱۳۸۶ ، ص ۱۵ ) كلاین ۷ سطح از برنامه درسی را نام می برد كه عبارتند از:

برنامه ی درسی آرمانی یا آكادمیك

برنامه ی درسی اجتماعی

برنامه ی درسی رسمی

برنامه ی درسی نهادی

برنامه ی درسی آموزشی

برنامه ی درسی اجرایی

و برنامه ی درسی تجربه شده .

§        منظور از برنامه ی درسی آكادمیك یا آرمانی، برنامه درسی است كه صاحبنظران علمی آن را مد نظرقرار می دهند و در تصمیم گیری مرتبط با آن ها، ایفاء نقش می نمایند.

 

§        برنامه ی درسی اجتماعی، بیانگر برنامه ای است كه جامعه شامل مردم، نمایندگان مردم، مؤسسات و نهادهای اجتماعی و غیره در آن ایفای نقش می كنند.

 

§        برنامه ی درسی رسمی، محدود به نهادها و سازمان های رسمی بوده و مستقیماً درگیر آموزش می باشدنهادهای رسمی مانند، انجمن های معلمان و مدیران می باشد.

 

§        برنامه درسی نهادی، برنامه ی درسی است كه در سطح مدرسه پذیرفته شده و به اجرا در می آید و عوامل  مؤثر بر آن نیروهای موجود در سطح مدرسه میباشند.

 

§        برنامه ی درسی آموزشی، چیزی است كه معلم بدان امید دارد، ارزش قائل است و می خواهد كه به فراگیران خود بیاموزد. این برنامه ی درسی اجرایی تر و مشخص تر است و تصمیم گیری در این سطح اصولاً به عهده ی معلم است.

 

§        برنامه ی درسی اجرایی، حاصل مشاهدات و ثبت و ضبط كلیه ی فرایندهای تعاملی در حین اجرای برنامه درسی در كلاس درس است. آنچه در كلاس درس در عمل اجرا میشود، ارتباط متقابل معلم و فراگیر نشان  دهنده ی برنامه درسی اجرایی است كه با توجه به مسائلی كه حین آموزش وبه طور ناگهانی می تواند رخ دهد، ممكن است با برنامه درسی آموزشی انطباق كامل نداشته باشد.

 برنامه درسی تجربی، به تجربیات یادگیرندگان از طرح های از پیش تعیین شده و تعامل های حاصل از كلاس درس اشاره می كند. هر دانش آموز بر مبنای علائق، ارزش ها، توانمندی ها و تجارب قبلی خود نسبت به مطالب  ارائه شده عكس العمل نشان می دهد و دست به انتخاب می زند و برنامه درسی منحصر به فرد خود را خواهد داشت .(فتحی، ۱۳۸۶، ص۱۷).

منبع:

فتحی واجارگاه، كوروش. ( 1386 ). برنامه درسی به سوی هویت های جدید : شرحی بر نظریات معاصر برنامه درسی. جلد اول، تهران: نشر آییژ.

برای عضویت در کانال تلگرام و دریافت مطالب جالب به لینک زیر مراجعه فرمائید.

کانال تلگرام

 

 

 




طبقه بندی: مطالب آموزش و پرورش،

تاریخ : جمعه 27 مرداد 1396 | 11:04 ق.ظ | نویسنده : ab azizi | نظرات
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.