تبلیغات
پژوهش و پرسشنامه استاندارد - سطوح برنامه درسی از دیدگاه گودلد
 
پژوهش و پرسشنامه استاندارد
WWW.rava20.ir
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : ab azizi
نویسندگان
نظرسنجی
به طور کلی اثربخشی آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می نمایید؟








جمعه 27 مرداد 1396 :: نویسنده : ab azizi

سطوح برنامه درسی از دیدگاه گودلد

گودلد پس از مشاهده صدها كلاس درس، چهار نوع برنامه درسی را تشخیص داد: برنامه درسی رسمی، برنامه درسی دریافتی[1] ، برنامه درسی مشاهده شده[2] و برنامه درسی تجربی[3] . برنامه درسی رسمی همان برنامه ای است كه تصمیم گیرندگان آن، افراد، نهادها و سازمان های تصمیم گیرنده ای هستند كه فعالیت های آن ها به نوعی به طور مستقیم به حوزه تعلیم و تربیت ارتباط دارد. از جمله تصمیم گیرندگان این سطح عبارتند از: انجمن معلمان، هیأتهای امنا یا شوراهای آموزش و پرورش، ناشران كتابهای درسی. برنامه درسی دریافتی، شامل آنچه معلمان می گویند و یا سعی در انجام آن دارند می شود. برنامه درسی مشاهده شده، آن چیزی است كه مشاهده كنندگان، هنگامی كه برنامه در كلاس ارائه میشود، می بینند. و برنامه درسی تجربی، معرف برداشت ها و ادراك های دانش آموزان و همچنین پیشرفت های حاصل توسط آنان است به عبارت دیگر برنامه درسی است كه فراگیران درك كرده و به آن عكس العمل نشان می دهند (سیلورو همكاران، 1380 ، ص 36 ). اهمیت این سطح در آن است كه نشان می دهد در تحلیل نهایی، دانش آموزان تصمیم گیرندگان اصلی عرصه یاددهی-یادگیری یا برنامه درسی بوده، به آن تعین می بخشند (مهرمحمدی، 1387 ). از دید سیلور و همكاران ( 1380 )، بین برنامه درسی طرحریزی شده و برنام هدرسی تجربه شده به وسیله دانش آموزان مغایرت قابل ملاحظه ای مشاهده می شود كه آنان شواهد چنین دوگانگی را در وجود یك برنامه درسی پنهان معرفی می نمایند (سیلور و همكاران، 1380 ، ص 64). پیام اصلی مبحث سطوح تصمیم گیری در برنامه درسی و مفاهیم پیشنهاد شده توسط آن این است كه یك برنامه درسی واحد بسته به این كه از كدام منظر و موضع به آن نگریسته شود، می تواند به صورت پدیده ها یا برنامه های مختلفی تبلور یابد كه هریك در جای خود از مشروعیت برخوردار بوده و لذا باید آن ها را شناخت (مهرمحمدی، 1387).

منابع:

مهرمحمدی، محمود.(1387).  غفلت زدایی از ابعاد و مؤلفه های برنامه درسی ناگفته (مغفول). سخنرانی ارائه شده در دوّمین نشست ماهیانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.

سیلور، جی گالن؛ الكساندر، ویلیام ام. و لوئیس، آرتور.جی. ( 1380 ). برنامه ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. ترجمه غلامرضا خوین ژاد. تهران: سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).

برای عضویت در کانال تلگرام و دریافت مطالب جالب به لینک زیر مراجعه فرمائید.

کانال تلگرام

 

 

 



[1] - perceived curriculum

[2] - observed curriculum

[3] - experimental curriculum





نوع مطلب : مطالب آموزش و پرورش، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 


  • paper | فال تاروت عشق | sales Reproduction
  • خرید بک لینک با کیفیت | فروش رپورتاژ آگهی ارزان قیمت