پژوهش و پرسشنامه استاندارد
WWW.rava20.ir
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : ab azizi
نویسندگان
نظرسنجی
به طور کلی اثربخشی آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می نمایید؟








جمعه 27 مرداد 1396 :: نویسنده : ab azizi

سطوح برنامه درسی از دیدگاه شوبرت[1]

به اعتقاد شوبرت ( 2008)  عمده تحقیقات برنامه درسی بر روی برنامه درسی قصد شده انجام شده است اما این تحقیقات منجر به آشكارساختن تأثیرات پنهان و قدرتمند سایر سطوح برنامه درسی گشته است. وی 8 سطح برای برنامه درسی در نظر می گیرد كه عبارتند از: برنامه درسی قصد شده[2] ، آموزش داده شده[3] ، تجربه شده[4]، . دربرگرفته شده یا تجسمی[5] ، پنهان، آزمون شده[6]، پوچ یا عقیم و خارج از مدرسه[7].  برنامه درسی قصد شده كه دارای اهداف واضح و مشخص است به منظور شكل دادن به ظرفیتهاست و تمركز اولیه تحقیقات برنامه درسی بوده است. انتقادی كه شوبرت ( 2008 ) به برنامه درسی قصد شده دارد این است كه، این برنامه درسی آنچه را كه دستا ندركاران آموزشی، و نمایندگان قدرت حاكم بر جامعه تصمیم می گیرند كه بایستی

شكل دهنده ذهن توده ها باشد، انتقال و ارتقا می دهد. همانطور كه امروزه كماكان برنامه ریزی درسی به طور سنتی توسط دولت یا سازمان های وابسته به آن انجام می گردد (شوبرت، 2008 ، ص 408).

برنامه درسی آموزش داده اغلب از برنامه درسی قصد شده متفاوت است. زمانی كه گودلد، كلاین و همكارانشان در سال 1970 به پشت كلاس های درس نگریستند، دریافتند كه روش هایی كه معلمان سر كلاس درس می دادند نسبت به بسته های تهیه شده و قصد شده از قبل ناهماهنگ بود. تحقیقات نشان داد كه چنین ناهماهنگی هایی می تواند به دلیل عدم فهم كامل معلمان از برنامه قصد شده یا ناهماهنگی خلاقانه آنان باشد. برنامه درسی آموزش داده شده زمانی آشكار می شودكه معلمان حرف های خود را با دیگران در میان بگذارند (كانلی[8]، 2008 ، ص 407 ).  برنامه درسی تجربه شده، همانطور كه دیوئی، بر تجربه تأكید دارد، بر آنچه كه یادگیرندگان در سر كلاس درس تجربه می كنند تعریف می شود. كازول[9] و كمپل[10] در سال 1935 برنامه درسی را به عنوان همه ی آنچه كه یادگیرندگان تحت راهنمایی معلمان تجربه میكنند تعریف میكنند. برنامه درسی تجربه شده، توجه را به تفكرات، معانی و احساسات یادگیرندگان همان طور كه آنان با برنامه درسی مواجه می شوند، جلب می كند. مواردی از یادگیری را كه به عنوان برنامه درسی دربرگرفته شده یا تجسمی، پدیدار می شوند، زیبایی شناختی گردآوری شده از انواع مختلف دانش ها در فهم

متون روزمره است به عبارت دیگر توجه به زیبایی شناختی در اینجا مطرح میگردد (شوبرت، 2008 ، ص 409). برنامه درسی پنهان، چیزیا ست كه از ابعاد مختلف زندگی از قبیل نژاد، طبقه اجتماعی، جنسیت، فرهنگ، قومیت، زبان، توانایی، مذهب یا عقیده، مكان، و تكنولوژی، آموخته می شود. برنامه درسی آزمون شده، چیزی است كه مورد آزمون قرار می گیرد. در واقع آزمون افراد را از نظر سطح موفقیت طبقه بندی می كند. برخی محققان این ماشین طبقه بندی كننده جامعه را مورد انتقاد قرار می دهند. آزمون، دانش رسمی، بایدهای استانداردشده، و تعارضات را اندازه می گیرد. در نظر گرفتن برنامه درسی در آزمون ها و استانداردهای ایالتی، باعث می شود موضوعاتی كه در آزمون ها نیامدهاند به نظر غیر ضروری برسند كه باعث می شود نیاز به تحقیق پیرامون ضروری بودن یا ضروری نبودن آن احساس شود، این موضوعات ممكن است همانی باشد كه آیزنر ( 1994 ) از آن به عنوان برنامه درسی عقیم یاد می كند. واژه برنامه درسی عقیم اشاره به موضوعاتی دارد كه دست كم گرفته شده یا به دلیل در اولویت نبودن و كمبود بودجه حذف شده اند. موضوعاتی مانند هنر، فلسفه، روان شناسی، تعهد، همدلی، وقف كردن خود، روحانیت، مهربانی، و یادگیری مادامالعمر مفاهیم با ارزشی هستند كه توسط آزمون های پیشرفت تحصیلی اندازه گیری نمی شوند. برنامه های درسی پنهان، عقیم و آزمون شده، همه نیاز به زمینه برای اجرا و تحقیق دارند كه معمولاً در خود مدرسه یا موسسه آموزشی رخ میدهد. این زمینه ها شامل زمینه های فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و غیره است. برنامه درسی خارج از مدرسه، بیرون از مدرسه رخ می دهد و موجبات یادگیری مواردی غیر از آنچه در مدرسه رخ داده است را فراهم می كند. این برنامه درسی معمولاً در فرایندهای زندگی رخ می دهد و شامل مواردی است از قبیل برقراری ارتباط، عشق ورزیدن، تصمیم گیری، والد بودن، خلق كردن و ارزش گذاری كردن. رویكرد دیگری كه به این حیطه وسیع تر برنامه درسی توجه دارد، بر برنامه درسی منازل، خانواده ها، گروه های همگنان، رسانه های جمعی و سازمان های غیر از مدرسه تمركز می كند (شوبرت،

2008 ، ص 410).

منابع:

مهرمحمدی، محمود.(1387).  غفلت زدایی از ابعاد و مؤلفه های برنامه درسی ناگفته (مغفول). سخنرانی ارائه شده در دوّمین نشست ماهیانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.

سیلور، جی گالن؛ الكساندر، ویلیام ام. و لوئیس، آرتور.جی. ( 1380 ). برنامه ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. ترجمه غلامرضا خوین ژاد. تهران: سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).

برای عضویت در کانال تلگرام و دریافت مطالب جالب به لینک زیر مراجعه فرمائید.

کانال تلگرام

 

 

 



[1] - Schubert

[2] - intended

[3] - taught

[4] - experienced

[5] - embodied

[6] - tested

[7] - outside

[8] - Connelly

[9] - Caswell

[10] - Campbell





نوع مطلب : مطالب آموزش و پرورش، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 


  • paper | فال تاروت عشق | sales Reproduction
  • خرید بک لینک با کیفیت | فروش رپورتاژ آگهی ارزان قیمت